Werkwijze

Een tekstschrijver gaat zitten, rammelt wat op zijn toetsenbord, en dan is er tekst. Klinkt simpel, nietwaar? Wel, dat is het ook. Daarom is het zo’n heerlijk beroep.

Natuurlijk moet er wel materiaal verzameld worden om over te schrijven. Daar wordt het iets ingewikkelder. Maar minder dan het lijkt. Want sinds hij begon als tekstschrijver, heeft Sjoerd twee dingen geleerd: vragen stellen en luisteren naar de antwoorden.

Dat begint bij het opstellen van een (vrijblijvende) offerte: Sjoerd weet graag waaraan hij precies begint, en aarzelt niet om aan de bel te trekken als hij niet de juiste persoon is voor een klus. Dus vraagt hij door.

Dan volgt de offerte, die vaak verbazend betaalbaar blijkt te zijn. En nee, dat leidt niet tot verrassingen achteraf: Sjoerd weet inmiddels hoeveel tijd een klus hem kost, en zijn uurtarief is na ruim tien jaar nog altijd schappelijk. Een tevreden klant komt namelijk sneller terug dan een kaalgeplukte klant.

Aanleveren van materiaal kan op allerlei manieren: telefoongesprekken, interviews op locatie, geschreven stukken of gewoon een lijstje met keywords. Meestal heeft Sjoerd aan een half woord genoeg.

Als al het materiaal verzameld is, begint de hocuspocus van het schrijven. Soms moet het even bezinken, maar daarna vloeit het ook makkelijk de pen uit en ligt er al snel een stuk. Dat gaat per mail naar iedereen die erin voorkomt of er wat over te zeggen heeft.

Nog iets wat een tekstschrijver al snel leert, is dat een tekst niet van hem is. Alle kritiek maakt de tekst alleen maar beter. Dus wordt er herschreven tot het goed is. En dat is meestal bij de tweede versie.

Moeilijker wordt het niet. Sjoerd streeft ernaar om open en efficiënt te communiceren: van een heldere opdracht naar een heldere tekst tegen een schappelijke prijs zonder verrassingen. Kom daar maar eens om tegenwoordig.

Bekijk de algemene voorwaarden.

Neem contact op