OOMT Jaarplan 2018

OOMT is het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbranche en Tweewielerbranche. Dit soort O&O-fondsen zijn vaak het resultaat van afspraken tussen werkgevers en werknemers: beide hebben er immers baat bij dat personeel zich blijft ontwikkelen en bijscholen. Zeker in de mobiliteitsbranche is dat tegenwoordig essentieel, want de techniek ontwikkelt zich snel. Bovendien is het retaillandschap aan grote veranderingen onderhevig: digitalisering maakt alles anders. Geen mens bezoekt de showroom om zich te oriënteren; klanten willen direct online een afspraak kunnen inplannen en snel schakelen met de monteur. Dat vraagt veel van werkgevers en werknemers: iedereen moet veranderen, en rap wat.

OOMT ontwikkelt tools en trainingen voor werkgevers en werknemers om aan de slag te gaan met opleiding en ontwikkeling. Omdat er zo veel verschillende fronten zijn waarop O&O moet plaatsvinden, hebben ze de afgelopen jaren een aanzienlijke berg dingen bedacht.

Helder

Goede dingen, bewezen concepten en doordachte initiatieven, maar de plannen voor 2018 werden toch afgewezen door het bestuur. De reden: het jaarplan, circa 30 pagina’s dik, was onleesbaar.

Het moest echter snel goedgekeurd worden, anders zouden de projecten in de knoei komen. OOMT kwam toen bij mij uit, met het verzoek het rapport te herschrijven, zodat er voor de volgende bestuursvergadering een soepel en helder document zou liggen. Die bestuursvergadering was 12 dagen later.

Constructief

Ik heb het rapport geanalyseerd en ben toen twee uur in conclaaf gegaan met OOMT. Het plan was nogal zendend, dus konden ze misschien uitleggen wat de ondernemer en de werknemer aan al die plannen hebben? Ondanks een paar harde noten die gekraakt moesten worden, was het een uiterst constructieve bijeenkomst, en kon ik aan de slag.

Het herschrijven duurde vervolgens nog een halve week. Er moest een substantiële inleiding in, waarin de situatie in de mobiliteitsbranche werd geschetst. Daarna moest er een hoofdstuk komen over de visie van OOMT over wat O&O moet zijn, gegeven de situatie en de trends. Daarna moesten alle projecten in drie helder omschreven categorieën worden ondergebracht, die elk uiteraard weer aan de visie werden gekoppeld.

Fiat

Een hele klus, zeker ook gezien de tijdsdruk. Maar het ging behoorlijk soepel en OOMT had het stuk enkele dagen voor de deadline in hun bezit. Natuurlijk moest er nog het een en ander aangepast, want het is nooit in een keer perfect, maar de ingrepen waren toch vooral cosmetisch. Enkele bestuursleden lazen mee, en gaven direct hun fiat. En zo kwam het jaarplan 2018 op tijd voor de vergadering en werd het toch nog goedgekeurd.

Omdat het een intern document is, kan ik het hier helaas niet laten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.