Nieuwe masteropleiding tussen twee werelden

Van mei 2017 tot mei 2018 schreef ik de wervingsmaterialen voor een aantal nieuwe opleidingen aan Hogeschool Utrecht, zowel op bachelor- als op masterniveau. Een nieuwe opleiding ontwikkelen is geen sinecure. Er zijn allerlei gebieden en factoren die je met elkaar moet zien te rijmen. De opleiding moet aansluiten bij wat studenten willen, maar natuurlijk ook bij wat werkgevers nodig hebben. De overheid stelt regels en eisen aan hbo-kwalificaties, de hogeschool heeft een flink aantal richtlijnen voor het ontwerp van toekomstbestendig onderwijs. En dan moet het curriculum ook nog boeiend en adequaat zijn.

Geen wonder dat deze klus niet de geplande twee maanden in beslag nam, maar een heel jaar: diverse opleidingen bleven maar worstelen met die balans, en kwamen later over de brug.

Een daarvan was de master Data-driven Design. Die leidt mensen op tot beroepen die nog niet bestaan, maar die wel nodig zijn: professionals die met data overweg kunnen en data-analyse kunnen dromen, maar tegelijkertijd weten hoe je goede tools ontwerpt op basis van die data – tools die zich voortdurend aanpassen aan de gebruiker, op basis van de data die die genereert.

De opleiding heeft een goed verhaal en de instituutsdirecteur die mede-initiatiefnemer is, was een flamboyante vent. Het was een genoegen om hem te interviewen voor een verhaal over het ontwikkelproces voor HU Ontwikkelt, de website waar Hogeschool Utrecht nieuws en inspiratieverhalen deelt over het ontwikkelen van onderwijs.

Lees het verhaal over de master Data-driven Design hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.