Journalistiek

Als ik zeg dat ik journalist ben, dan vragen mensen meteen voor welke krant ik schrijf. Maar het vak van journalist is breder dan de krant.

De kern is het verzamelen, rapporteren en analyseren van gegevens over een situatie die op een of andere manier bijzonder is. De journalistieke methode vergt dus een open geest, nieuwsgierigheid, kritisch denken en het verhaal van meerdere kanten bekijken

Dat kan ook uitstekend in de context van een organisatie. Want ook binnen organisaties gebeurt van alles, en medewerkers en betrokkenen hebben er vaak belang bij om daarover geïnformeerd te worden. 

En zo zijn er meer voorbeelden van het inzetten van de journalistieke methode voor bedrijfsdoeleinden. Je kunt ook denken aan relatiemagazines, nieuwsbrieven, blogs of vlogs. De kern is altijd je achterban op de hoogte houden van wat interessant voor hen zou kunnen zijn. 

De middelen waarmee ik daaraan bij kan dragen zijn divers en uitgebreid. Ik kan goed interviewen, ook live, zodat de geïnterviewde zich op zijn of haar gemak voelt maar toch ook zegt wat ertoe doet. Ik maak levendige reportages en heb een neus voor nieuws; ik ben goed in netwerken binnen een organisatie om lijntjes te leggen voor het laatste nieuws. En natuurlijk beschik ik over een goede pen om het allemaal bondig en pakkend op te schrijven.

Ik adviseer dan ook graag over de inzet van journalistieke middelen om de doelen van uw organisatie te behalen.

Laten we de mogelijkheden verkennen

Heb je een communicatievraagstuk binnen de organisatie of richting uw doelgroep? Er valt altijd een goed verhaal te vertellen.

Voorbeelden van werk

Interview: “Gefeliciteerd met uw problemen”

Problemen zijn er om opgelost te worden. Toch? Niet als het aan Berthold Gunster ligt. Als schrijver, spreker en trainer houdt hij zich bezig met andere manieren van omgaan met problemen. “De oplossing van vandaag is vaak het probleem van morgen”.

Betere ggz dankzij inzet ervaringskennis

Het inzetten van ervaringsdeskundigheid van professionals in de zorg kan een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van mensen met psychische problemen. Dat blijkt uit een SIA RAAK-onderzoek dat vandaag wordt afgesloten met een symposium. HU-onderzoeker Simona Karbouniaris was erbij betrokken en start in maart een vervolgonderzoek. “We moeten af van het stigma op psychische problemen.”

Reportage: Tinfabriek

Een Volvo-dealer in Naarden keek jarenlang uit op een non-descript fabriekspand. Toen het bericht kwam dat het leeg zou komen, namen de dealer en zijn familie eens een kijkje. Het bleek een tinfabriek te zijn – en zij zagen mogelijkheden. Bijna twee jaar en twee miljoen euro verder is de tinfabriek omgebouwd tot dealerpand, hippe…

Reportage: Century Groningen

Voor de BOVAGkrant maakte ik een reportage over autodealer Century in Groningen. Het bedrijf timmert hard aan de weg en zoekt naar manieren om het wat sleetse businessmodel van autodealers te vervangen door iets nieuws. Ook mooi: ze zetten vol in op groene energie, met een dak vol zonnepanelen, e-bikes in de showroom en de…

Blauwe banden

Ze zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld van allerlei Nederlandse steden: de fietsen met blauwe voorband. Die zijn allemaal van Swapfiets, de gouden vondst van drie vrienden uit Delft. Het bedrijf biedt fietsen aan in een soort leaseconstructie: voor een bescheiden bedrag per maand rijd je een fiets. En als die kapot…

Kamer krijgt advies over schuldhulp

De economie mag dan floreren, de crisis die tien jaar geleden begon, is nog lang niet voorbij. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan het aantal mensen dat in de schuldhulpverlening zit. Hun aantal is groot en groeide de afgelopen jaren. Dat ligt aan allerlei economische factoren, maar net zo goed aan de staat van de…