Berichten

Interview: “Gefeliciteerd met uw problemen”

Problemen zijn er om opgelost te worden. Toch? Niet als het aan Berthold Gunster ligt. Als schrijver, spreker en trainer houdt hij zich bezig met andere manieren van omgaan met problemen. “De oplossing van vandaag is vaak het probleem van morgen”.

Lees verder Interview: “Gefeliciteerd met uw problemen”

Betere ggz dankzij inzet ervaringskennis

Het inzetten van ervaringsdeskundigheid van professionals in de zorg kan een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van mensen met psychische problemen. Dat blijkt uit een SIA RAAK-onderzoek dat vandaag wordt afgesloten met een symposium. HU-onderzoeker Simona Karbouniaris was erbij betrokken en start in maart een vervolgonderzoek. “We moeten af van het stigma op psychische problemen.”

Lees verder Betere ggz dankzij inzet ervaringskennis

Toekomstvisie schadebranche

De markt voor autoschadeherstel wordt de komende jaren volledig opnieuw verdeeld. Een aantal grote partijen heeft het voor het zeggen: verzekeraars, leasemaatschappijen en merkorganisaties. Autoschadeherstellers beginnen nu de gevolgen te merken, maar de komende jaren zetten die pas goed door.

In dit onderzoek van Roland Berger in opdracht van BOVAG wordt een toekomstbeeld geschetst waarin het aantal schadebedrijven drastisch afneemt en de bedrijven die overblijven op een veel professioneler niveau gaan werken. Dat betekent dat er veel ondernemers zijn die nu moeten beginnen met andere keuzes maken.

Onderzoeksbureau Roland Berger leverde een inhoudelijk sterk rapport af, maar schreef het beroerd op. En dus schakelde BOVAG mij in om de tekst recht te trekken. Ik heb er heel veel spel- en stijlfouten uitgehaald en nogal wat metacommunicatie in gestopt – en ook maar gelijk een samenvatting geschreven die de urgentie over het voetlicht brengt. En dat alles op stel en sprong, want het rapport moest zo snel mogelijk naar buiten. Kortom: een hele mooie klus!

U leest het rapport hier.

Eindredacteur PCM

PCM is een blad over tech voor gevorderden. Verhalen gaan behoorlijk de diepte in op allerlei onderwerpen, van computers tot domotica en van sleutelen aan hardware tot coderen voor een Raspberry Pi.

Reshift Digital schakelt mij regelmatig bij als flexibele eindredacteur voor PCM. En dat is een heerlijke klus, want aan teksten over tech valt heel wat te kluiven: technische termen, afkortingen, woord-cijfer-combinaties – en natuurlijk d’tjes, t’tjes, punten, komma’s, afbrekingen, koppen, bijschriften en noem het maar op.

Eindredactie publicatie SOMO over dividendbelasting

Het derde kabinet-Rutte heeft het onzalige plan opgevat de dividendbelasting af te schaffen. Dat is om allerlei redenen geen goed idee. Onderzoeksinstituut Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) zette al die redenen op een rijtje en onderbouwde ze in de publicatie ‘Eerlijke belasting voor multinationals’. Voor de eindredactie tekende ik.

Lees de publicatie hier.

Een elektrische betonmixer als breekijzer

De noodzaak van duurzame technologie doet zich steeds duidelijker voelen. Een van de sectoren waar een grote uitdaging is op het gebied van CO2 uitstoot, is de bouw. Wierda Hybrid Technologies pakt de handschoen op en ontwikkelt ’s werelds eerste volledig elektrische betonmixer. Op de IAA Hannover presenteert het Friese bedrijf een operationeel prototype.

Ik schreef dit persbericht voor Wierda Hybrid Technologies, het bedrijf achter de betonmixer. Het is overgenomen in de meeste relevante vakbladen een aantal lokale kranten.

Elektrisch aangedreven voertuigen genieten al jaren grote belangstelling. Stille mobiliteit zonder lokale uitstoot en met lage onderhoudsbehoefte blijkt een belofte die tot de verbeelding spreekt. Zeker waar het vrachtverkeer betreft: dieseltrucks mogen de afgelopen jaren dan zuiniger en stiller zijn geworden, een volledig elektrische vrachtwagen zou een grote sprong voorwaarts betekenen. “In de stadsdistributie is dat inmiddels haalbaar”, zegt René Wierda, directeur-eigenaar (derde generatie) van Wierda Hybrid Technologies uit Joure. “Voor zwaarste categorie, de bouwvoertuigen, is elektrisch rijden nog een grote uitdaging.” Maar niet omdat het niet kan, voegt hij eraan toe. “De techniek is er klaar voor. Er zijn andere factoren die elektrificatie in de weg staan.”

Samenspel

Wierda kan het weten. Met Wierda Bedrijfswagens is hij MAN-dealer in Friesland; Wierda Voertuig Techniek past MAN-trucks aan, en Wierda Hybrid Technologies legt zich toe op het ontwikkelen van hybride voertuigaandrijvingen. Ruim zes jaar geleden is Wierda gestart met de ontwikkeling van de hybride betonmixer. “Wij hebben van oudsher een goede relatie met betonleveranciers”, zegt Wierda. “Vanuit onze voertuig- en branchekennis zijn we destijds begonnen met het ontwikkelen van de Electric PTO. Door het samenspel van de elektromotor, het accupakket, het voertuig en zijn opbouw kunnen wij autolaadkranen en betonmixers voorzien van een elektrische aandrijving. Zo ontstond de hybride betonmixer.”

Stil en schoon

“De hybride betonmixer heeft belangrijke voordelen ten opzichte van de ouderwetse betonmixer”, zegt Jan Johan Kamstra, commercieel manager bij Wierda Hybrid Technologies. “De hybride aandrijving zorgt voor 25 tot 35 procent brandstofbesparing. Bij het laden en vooral het lossen van beton kan er stil en schoon gewerkt worden. Chauffeurs hoeven niet langer in hun dieselwalm te werken en niet meer te schreeuwen om boven het geluid van de dieselmotor uit te komen. Ze kunnen nu zelfs fietsers horen aankomen.” Het concept bleek een succes: inmiddels rijden er tientallen betonmixers met een hybride opbouw rond in Nederland.

Praktijk

Maar de ambitie van Wierda Hybrid Technologies reikt verder. Want juist een betonmixer leent zich uitstekend voor volledige elektrificatie. Kamstra: “Een betonmixer rijdt relatief weinig kilometers. Bij het laden van beton kunnen ook de accu’s worden opgeladen. Zo kan het voertuig vrijwel normaal worden ingezet, met alle voordelen van elektrische mobiliteit.” Althans, dat is de theorie. Maar met theorie alleen verandert er niets, en dus besloot Wierda door te pakken en het ook in de praktijk te laten zien. Eind 2018 moet het volledig functionele prototype rijden.

Wendbaar

“Het wordt een kleinere mixer van 10 kubieke meter op een vierasser-chassis”, zegt Kamstra. Wat betreft het chassis maakt Wierda scherpe keuzes. “Het voertuig moet geschikt zijn voor stadsvervoer. Daar is immers de grootste behoefte aan uitstootvrij verkeer. Het voertuig krijgt één aangedreven as en drie gestuurde assen en kan daardoor behoorlijk scherp sturen. Ook gaat weinig energie verloren in de aandrijving. De naafreductie is achterwege gelaten, want op stadsbouwplaatsen is die niet nodig.” De gewichtsbesparingen compenseren het extra gewicht van het accupakket. “Dit is het chassis van de toekomst: wendbaar, lichtgewicht én energiezuinig”, zegt Kamstra.

Bedrijfsvoering

“In 2030 zijn elektrische betonmixers de standaard”, zegt Wierda. “Onze elektrische betonmixer zal de eerste zijn die bewijst wat er kan. Maar het is onwaarschijnlijk dat we de komende jaren dit voertuig veel zullen verkopen. De afstand tot de markt is nog te groot.” En daar komen dus de factoren om de hoek kijken die elektrificatie tot nu toe echt in de weg staan. Kamstra noemt er vier. De eerste: acceptatie. “Wij zijn gewend anders met geld om te gaan: bovenop de investering komt een jaarlijks bedrag voor brandstof en onderhoud. Je koopt één betonmixer maar in feite betaal je er in tien jaar een stuk of drie. Voor een elektrische betonmixer betaal je 2,5 keer meer dan een voor een normale. Een hoop geld, maar daarna zijn er geen noemenswaardige kosten voor brandstof en onderhoud. Uiteindelijk bespaar je zelfs 0,5. Dat moet nog landen. Het vraagt om een heel andere bedrijfsvoering. Die acceptatie moet nog komen.”

Kennis

Tweede belemmerende factor is kennis bij alle betrokken partijen: klanten, overheid, opdrachtgevers, leveranciers en werkplaatsen. “De markt ontwikkelt zich, maar de overheid blijft achter met regels en subsidies. Leveranciers moeten op zoek naar een ander businessmodel als het conventionele onderhoud komt te vervallen. En werkplaatsen moeten hun personeel omscholen om te kunnen werken aan hoogvoltage elektrotechniek. Dat is een belangrijke reden waarom wij dit prototype ontwikkelen: al doende verzamelen wij nu al de kennis die we de komende jaren nodig gaan hebben. Deze kennis delen wij trouwens graag.”

Laden

Derde belemmerende factor is het feit dat de techniek weliswaar bestaat, maar dat componenten niet in grote oplage voorhanden zijn. Kamstra: “We kunnen simpelweg nog niet de markt op met ons voertuig, omdat de componenten niet voldoende te krijgen zijn. Fabrikanten wachten tot er voldoende vraag is om de productie op te schroeven; wij zijn echter veel te klein om die beweging in gang te zetten.” En de vierde factor is dat de inzet anders wordt. “Opdrachtgevers moeten bijvoorbeeld rekening gaan houden dat het voertuig overdag moet bijladen Hoe doe je dat? Waar? Met wat voor faciliteiten? Moeten er misschien meerdere voertuigen worden aangeschaft om elkaar af te lossen, zoals dat nu gebeurt met elektrische bussen op Schiphol?”

Verbinden

Vier factoren dus die onderling sterk samenhangen en waar allerlei stakeholders in mee moeten gaan, om samen een lange weg te bewandelen naar de omzetting van de belofte van elektrisch vervoer naar de realiteit. Daar zit hem dan ook de voornaamste drijfveer voor dit project, legt Kamstra uit. “Het prototype is in eerste instantie bedoeld om zelf te leren en onze kennis te delen. We willen laten zien wat er kan, en samen met klanten en toeleveranciers verder kijken hoe we deze investering tot een succes kunnen maken. Mijn rol is om podia te creëren en mensen en bedrijven te verbinden.” En dat gaan Kamstra en zijn collega’s bij Wierda doen op de grootste bedrijfswagenbeurs van Europa, de IAA Hannover. Of de betonmixer dan ook echt af is, staat nog open: de ombouw van het chassis zou langer kunnen duren. “Maar eind dit jaar rijdt hij sowieso”, zegt Kamstra. En dan niet alleen als promotievehikel voor Wierda: Kamstra is al in gesprek met meerdere klanten. Een tweede, nog te bouwen exemplaar zal gaan rijden bij de grootste betonmixer verhuurder van Nederland, Mixer2Rent. En zo kan iedereen langzaam wennen aan het idee – tot de tijd rijp is voor de grote doorbraak.

Reportage: Tinfabriek

Een Volvo-dealer in Naarden keek jarenlang uit op een non-descript fabriekspand. Toen het bericht kwam dat het leeg zou komen, namen de dealer en zijn familie eens een kijkje. Het bleek een tinfabriek te zijn – en zij zagen mogelijkheden.

Bijna twee jaar en twee miljoen euro verder is de tinfabriek omgebouwd tot dealerpand, hippe kantoorruimte en vergaderlocatie. Voor de BOVAGkrant interviewde ik de familie over hun project – een toonbeeld van ondernemerschap in een branche die toenemend onder druk staat.

Lees het verhaal hier.

Mindfulness voor bedrijven

Mindfulness is populair. En met reden: een hele stapel gedegen wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat mensen die mindfulness beoefenen gezonder zijn, zowel lichamelijk als geestelijk. Via mijn bedrijf De Padvinderij biedt ik nu ook mindfulnesstrainingen voor bedrijven aan.

Lees meer over zakelijke mindfulnesstrainingen van De Padvinderij.